Ucho jaka. Muzyczne podróże od K...

Ucho jaka. Muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe

Autorzy: ,

Ocena:
   4.0/6  Opinie  (2)
3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Wydawca: Bezdroża
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 6,40 zł
25,59 zł 31,99 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka

Polecam Państwa uwadze wydawnictwo niezwykłe. Nie jest to nudny podręcznik historii muzyki. To żywa opowieść, napisana barwnym językiem, rzecz traktująca o życiowej przygodzie dwójki autorów, którzy przemierzyli świat w poszukiwaniu wiedzy, która dotycząc muzyki wykracza daleko poza artystyczne doświadczenie. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Globtroterzy – inspirację do wędrówek po najciekawszych zakątkach świata, melomani – kompendium wiedzy na temat tradycji muzycznych, instrumentów, praktyk artystycznych, zwyczajów – ci, którzy szukają odpowiedzi na pytanie o miejsce człowieka we wszechświecie, też po lekturze nie będą zawiedzeni.

Książka nieco przypomina „Podróż do źródeł czasu” Carpentiera przez odniesienie do podróży i muzyki. Przywodzi na myśl pierwsze, średniowieczne traktaty muzyczne, próbujące ukazać tę sztukę w bardzo rozległej perspektywie. Jedno jest pewne – tak jak na szlaku Anna i Marek często docierali w miejsca „dziewicze”, tak i na polu literatury nie mają u nas poprzedników. Dla wielu, którzy uwierzyli, że muzyka to przede wszystkim potwory z „playlisty”, lektura tej książki będzie prawdziwym objawieniem. Zapewne część czytelników postawi tę książkę na półce, by sięgać po nią jak po kompendium wiedzy na temat world music czy ethno, ale też ma ona szansę, by dla poszukujących pomysłu na życie stać się książką kultową.

Wojciech Ossowski – dziennikarz muzyczny Programu 3 Polskiego Radia, animator sceny folkowej w Polsce, współtwórca festiwalu „Folk fiesta” w Ząbkowicach, juror festiwalu „Nowa Tradycja” w Warszawie.

„Droga”, „podróż”, „wędrowanie” – w zależności od tego, czym wypełnimy te słowa, nabiorą różnego znaczenia i sensu. Mogą być katalogiem miejsc, oglądaniem świata od zewnątrz, mogą jednak zahaczać o to, co dla wędrującego ważne. Wtedy wędrówka ma bardziej wewnętrzny charakter, a wybór tego, co się ogląda, nie jest przypadkowy, choć często intuicyjny. „Ucho jaka...” Anny Nacher i Marka Styczyńskiego to przykład takiej właśnie wewnętrznej wędrówki, w której to co na zewnątrz i wewnątrz jakoś ze sobą się splata (w części azjatyckiej autorzy wiedzeni intuicyjnym impulsem jako cel podróży piszą: „pielgrzymka”), a potrzeba wtopienia się i bycie nie-obcym zmusza do głębokiej refleksji nad oglądanym, czy raczej przeżywanym światem. Jednocześnie osobisty sposób narracji, „ja” autorów jest na tyle dyskretne, że pozwala poczuć miejsca, ale ich nie przesłania.

Wybór krajów (Azja, a właściwie Nepal, Australia, Ameryka) i tematów wynika z osobistych pasji Anny Nacher i Marka Styczyńskiego (muzyka, głęboka ekologia, feminizm) i jest ogromną siłą tej książki. Ten rodzaj pasji jest rodzajem szaleństwa, które zmusza do pogłębienia i zweryfikowania wiadomości o oglądanym świecie, przede wszystkim jednak doświadczenia go na własnej skórze. „Ucho jaka...” pozwala nie tylko poczuć dzikie ścieżki Nepalu i usłyszeć australijskie dijeridu, ale też wiele się o opisywanych miejscach dowiedzieć. Jest w tej książce magia, która zaostrza apetyt na podróż. Każe czytającemu rozłożyć mapę, rozejrzeć się za plecakiem i ruszyć w drogę.

Elżbieta Lisowska– orientalistka, pracownik naukowy Instytutu Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, podróżniczka, dziennikarka, współautorka cyklu programów „Z plecakiem i walizką” (TVP Kraków); przez wiele lat redagowała wraz z Andrzejem Lisowskim dział turystyczny „Dziennika Polskiego” („Podóże z Dziennikiem”), a także cykl podróżniczy „Glob pod butem” w tygodniku „Przekrój”.

  • O autorach
    • Anna Nacher
    • Marek Styczyński
  • Od autorów
  • Słowo wstępne
  • Azja
    • Kamienne schody na szczyt: na szlaku Pokhara Jomosom
      • Etap pierwszy: Pokhara Tatopani
      • Etap drugi: rozmowy na szlaku
      • Interludium: o oddzielaniu i o zanurzeniu
      • Etapy najważniejsze: Dumbe zatrzymane myśli, ożywione obrazy
      • Etapy najważniejsze: widziane z Lupry
      • Powrót
    • Ręka i skalp yeti, zapach kadzideł i wibrująca sylaba OM, czyli buddyjskie klasztory Nepalu
      • Solo Khumbu
      • Manang
      • Stoję na środku łąki, po której przechadzał się Milarepa!
    • Jimi Hendrix w Himalajach
    • Muzyka podróżna Azja
      • Indyjski pop
      • Herbata z mlekiem i kardamonem
      • Zmiksowane Waranasi
      • Lekcje gry na tabli i sitarze
    • Muzyczny notes podróżny Marka Styczyńskiego
    • Śpiewające misy z Tybetu
    • Drumle
    • Bęben wehikuł szamana
    • Łuk broń czy instrument?
    • Koncha
    • Dzbany muzyczne
    • Buddyjska orkiestra klasztorna
    • Tabla i krewniacy
      • O tabli, muzyce i życiu z Janem Kubkiem (JK) rozmawia Marek Styczyński (MS).
    • Sitar i tampura
    • Cymbały
    • Jaltarang
    • Indyjskie flety, oboje i jednodniowe klarnety
    • O flecie shakuhachi z Vlastislavem Matouskiem rozmawia Marek Styczyński
    • O muzyce i tradycji z Koji Asano rozmawia Anna Nacher
    • Bambusowe organki i flet z bibułką z Chin
    • Angklung
    • Monochord
  • Bambusowe organki i flet z bibułką z Chin
  • Europa
    • Karpaty z Bollywood w tle
      • I znów na południe
      • W środku Karpat
      • Środkowoeuropejski Babilon
      • Przez Seret i Prut
      • Granice światów
      • Ceremonia herbaty w Domu Armii
      • Festiwal Ethno Jazz Trio
    • Podróż na Południe
      • Karpaty
      • Duchy przodków
      • Moja Słowacja
    • Magiczne miejsca Słowacja
    • Piryn góry niezwykłe
    • Krzyże Litwy
    • Instrumenty klasztorów Grecji
    • Bez czarny strażnik muzyki pasterskiej
      • Instrumenty muzyczne wyrabiane z czarnego bzu (Kurpie i Mazury)
      • Instrumenty wyrabiane z bzu czarnego (Karpaty)
    • Fujara pasterska
    • Alphorn szwajcarska trąba pasterska
  • O alphornie z Resem Margotem rozmawia Marek Styczyński
  • Australia
  • Australia miłość od pierwszego wejrzenia. Rozmowa z Markiem Tomalikiem, dziennikarzem i podróżnikiem
    • Czuringa gadające drewno
    • Didjeridu dźwięk, który otwiera umysł
    • O didjeridu rozmawia z Willim Grimmem Marek Styczyński
    • Yidaki. Rozmowa z Tomkiem Jureckim o didjeridu i kulturze Aborygenów
  • Ameryka
    • Route 66 Almost szlakiem amerykańskiego undergroundu
      • Na krawędzi tygla
      • Fale eteru nad Manhattanem
      • Podziemni
      • Obieg
      • Dream House
      • Loft story część druga
      • Co oznacza amerykański folk?
      • Teksańska psychedelia
      • Interludium
      • Wśród grzechotników i pudeł z płytami
      • Hotel Kalifornia
    • Collin Walcott Meeting
    • Miłosne flety i bębny z Taos
    • Brzmienie na krawędzi
  • Biomuzyka
    • Etniczne instrumenty muzyczne w terapii zajęciowej
      • Instrumenty etniczne wykorzystywane w terapii zajęciowej
      • Instrumenty wzorowane na instrumentach etnicznych
      • Metoda
    • Foki śpiewają nad Bałtykiem
      • Miałem dziwny sen pływałem z morświnami
      • Najsłodsze morze świata
      • Dwa światy
      • W trzy podróże wyrusza szaman: leci w górne światy, wędruje w głąb ziemi lub opuszcza się w głębiny wód
    • Dlaczego biomuzyka?
    • Instrumenty żywe
  • Ścieżkami bogiń i śmiertelniczek szlak azjatycki
    • Drogi śmiertelniczek
    • Strategia przetrwania
    • Bogini uwięziona
    • Czas dolin
    • Szamanka nie tylko leczy
    • Dziewczyny i gitary ślady amerykańskie
      • Dziewczyny do gitar
      • Riot Grrrls, czyli siostry rewolucji
      • Rewolucja w hot pants
      • Mavericks, czyli indywidualistki
  • Dyskografia PKM i opis płyty Ucho jaka
  • Dyskografia Projektu Karpaty Magiczne
    • ethnocore, CD, FLY Music / pracownia, 1999
    • Księga Utopii, CD, Obuh Records, 2000
    • Dënega, CD, Obuh Records, 2001
    • ethnocore 2: nytu, CD, Drunken Fish Records USA, 2001
    • Bałtyckie szepty, CD, Fly Music / Pracownia / Uniwersytet Gdański, 2000
    • ethnocore 3: Vak, FLY Music, 2002
    • Water Dreams, FLY Music, 2002
    • Euscorpius carpathicus, OBUH, 2003
    • Nagrania terenowe z Indii i Nepalu

Najczęściej kupowane razem ebooki:

Ucho jaka. Muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe plus Wyklęte imperium. Irańskie opowieści plus Na drodze bez powrotu. Pierwsze przejście grani Mazeno na Nanga Parbat
Cena zestawu: 90,76 zł 106,79 zł
Oszczędzasz: 16,03 zł (15%)
Dodaj do koszyka
check Ucho jaka. Muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe

Osoby, które kupowały tę książkę, często kupowały też:

Nie oświadczam się
Wiesław Łuka
26,00 zł
Barszcz ukraiński
Piotr Pogorzelski
31,92 zł
Ziemia, planeta ludzi
Antoine de Saint-Exupery
5,90 zł
Winnetou
Karol May
3,68 zł
6
(1)
5
(0)
4
(0)
3
(0)
2
(1)
1
(0)

Liczba ocen: 2

Średnia ocena
czytelników

  

oceń książkę

    okladka
      Ocena : 6 

    świetna ksiażka, jest brama do innego swiata... wciągająca i tylko szkoda, że nie ma jej w wersji na kindla :(
      Ocena : 2 

    Niestety książka jest bardzo chaotyczna. Są to raczej zebrane zapiski i wywiady bez konkretnej struktury. Sporo powtórzeń i refleksji zapewne istotnych dla piszącego lecz nie wnoszących nic do lektury. Zabrakło chyba rzetelnej redakcji.