Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń
- Autor:
- Kenneth Kobré
- Ocena:
- 6.0/6 Opinie: 4
- Stron:
- 512
- Druk:
- oprawa miękka
Opis książki: Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń
Fotografia za kulisami niezwykłych wydarzeń!
- Gdzie szukać ciekawych tematów?
- Jak tworzyć poruszające fotoreportaże?
- Jakie normy etyczne i prawne obowiązują w tym zawodzie?
Prestiż takich konkursów, jak World Press Photo, udowadnia, jak wielkie znaczenie ma dziś fotografia prasowa. Zdjęcia w mediach dawno przestały być jedynie "wypełniaczem" do artykułów czy dodatkiem przełamującym jednolitość szpalt. Móc zamknąć w kadrze niepowtarzalny nastrój danej sceny, wiernie zarejestrować autentyczne emocje, uchwycić na zawsze poruszającą chwilę — oto siła napędowa fotografii. To właśnie ona potrafi nieraz opowiadać historie głośniej i ciekawiej niż tekst. Dla fotoreportera robienie zdjęć jest nie tylko pasją, lecz przede wszystkim misją. Docierając za kulisy niezwykłych wydarzeń i dokumentując rzeczywistość, fotoreporterzy szokują, bulwersują, wzruszają i wstrząsają… A także angażują i skłaniają do działania. Do tego nie wystarczy sama wiedza techniczna z zakresu oświetlenia, kadrowania czy kompozycji, dobre oko i świetny sprzęt. Tu potrzeba czegoś więcej. Dobry fotoreporter to człowiek ciekawy świata, nieprzeciętnie wrażliwy na wszystko, co dzieje się wokół, a przy tym profesjonalny dziennikarz, za pomocą zdjęć zręcznie i przejmująco komentujący rozmaite wydarzenia.
- Fotografowanie bieżących wydarzeń, scen rodzajowych, sportu, polityki i problemów społecznych.
- Tworzenie fotoreportaży.
- Robienie autentycznych zdjęć rodzajowych.
- Portrety środowiskowe i interpretacyjne.
- Nagrywanie dźwięku do prezentacji multimedialnych i filmów.
- Nagrywanie materiałów filmowych.
- Kreatywne korzystanie ze światła błyskowego.
- Fotografia cyfrowa i techniki komputerowej obróbki zdjęć.
- Fotografia koncepcyjna i fotoilustracje.
- Zasady postępowania w newsroomie.
- Obróbka zdjęć.
- Prawne ograniczenia działalności fotoreportera.
- Kontrowersyjne ujęcia i inne kwestie etyczne.
- Historia fotografii prasowej.
- Staże fotograficzne i dalszy rozwój kariery.
- Praca w charakterze wolnego strzelca i inne sposoby zarobkowania.
Dołączona do książki płyta DVD zawiera trzy filmy przedstawiające dziennikarzy przy pracy.
Książka obfituje w fascynujące, znane i nagradzane zdjęcia, które stanowią najlepszą inspirację i przykład doskonałego warsztatu fotoreportera!
Książkę poleca redakcja Digital Foto Video:

Wybrane bestsellery
-
W tej książce znajdziesz informacje pozwalające zorientować się w świecie fotografii przyrodniczej — zarówno od strony technicznej, jak i artystycznej. Poznasz wady i zalety różnych aparatów, statywów czy teleobiektywów używanych podczas sesji fotograficznych w terenie oraz dowiesz się, jak...
Fotografia przyrodnicza dla wytrwałych. Jak skutecznie fotografować Fotografia przyrodnicza dla wytrwałych. Jak skutecznie fotografować
(34.50 zł najniższa cena z 30 dni)37.95 zł
69.00 zł(-45%) -
Nie jest to więc typowy podręcznik do nauki fotografii, choć rozdziały stricte podręcznikowe również się tu znajdują i stanowią ważny element całości. Na podstawie własnych przygód, doświadczeń, a nawet błędów fotograf opowiada o filozofii fotografowania w górach i nakreśla etos fotografa górskie...
Górskie wyprawy fotograficzne. Wydanie II poszerzone Górskie wyprawy fotograficzne. Wydanie II poszerzone
(53.40 zł najniższa cena z 30 dni)57.85 zł
89.00 zł(-35%) -
Ta książka mówi o sztuce fotografowania. Choć nie brakuje tu wskazówek odnoszących się do technicznej strony robienia zdjęć, opowiada przede wszystkim o pasji fotografowania: o tym, że uchwycenie ludzi, miejsc czy kultur na obrazie udaje się tylko tym, którzy znaleźli swoją wizję i odkryli w sobi...
Świat w obiektywie. W poszukiwaniu wizji. Wydanie X - rocznicowe Świat w obiektywie. W poszukiwaniu wizji. Wydanie X - rocznicowe
(35.40 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
„Kompozycja. Warsztaty fotograficzne” to wyjątkowy podręcznik, dzięki któremu poznasz wszystkie żelazne reguły oraz najlepsze metody komponowania ujęć o różnym charakterze — od portretów po makrofotografię. Zawarte w książce ćwiczenia nie tylko poprawią Tw&o...(29.50 zł najniższa cena z 30 dni)
32.45 zł
59.00 zł(-45%) -
Jest to kolejne, zaktualizowane wydanie jedynej książki, w której cały proces przetwarzania i edycji zdjęć został przedstawiony zwięźle i wyjątkowo przejrzyście. Opisano tu najnowsze techniki, podano dokładne instrukcje, wskazówki i porady znakomicie ułatwiające pracę. To rzecz napisana prostym, ...
Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby'ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby'ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC
(44.50 zł najniższa cena z 30 dni)48.95 zł
89.00 zł(-45%) -
Książka, którą trzymasz w ręku, nie jest po prostu kolejnym podręcznikiem fotografii ani zwykłym samouczkiem opisującym, jak w tydzień zostać profesjonalistą. To fachowy, a jednocześnie bardzo osobisty przewodnik, który pomoże Ci rozwinąć fotograficzną pasję i dostrzec piękno w otaczającym Cię św...(34.50 zł najniższa cena z 30 dni)
37.95 zł
69.00 zł(-45%) -
Z połączenia tych dwóch pasji powstała książka Górskie wyprawy fotograficzne, która ma formę luźnego poradnika. Nie zawiera wyłącznie suchej wiedzy, ale całe mnóstwo barwnych historii stanowiących punkt wyjścia do bardziej uniwersalnych opowieści o fotografii. Nie zabrakło porad technicznych i sp...(29.50 zł najniższa cena z 30 dni)
32.45 zł
59.00 zł(-45%) -
Niniejsza książka jest drugim, zaktualizowanym wydaniem bestsellerowego poradnika tworzenia doskonałych zdjęć kulinarnych. Autorka niezwykle ciekawie i przystępnie przedstawia najważniejsze podstawy fotografii, prezentuje tajniki stylizacji i dekoracji potraw, a także wprowadza do metod korekcji ...
Fotografia kulinarna. Od zdjęcia do arcydzieła. Wydanie II Fotografia kulinarna. Od zdjęcia do arcydzieła. Wydanie II
(29.50 zł najniższa cena z 30 dni)32.45 zł
59.00 zł(-45%) -
Nie wystarcza Ci już zwykłe pstrykanie fotek i mozolne poprawianie licznych błędów, popełnionych już w chwili robienia zdjęcia? Chciałbyś wreszcie dowiedzieć się, jak robią to profesjonaliści i dlaczego ich kompozycje są tak niezwykłe? Jak wybrać aparat i optymalne akcesoria , jak go ustawiać i o...(7.45 zł najniższa cena z 30 dni)
8.20 zł
14.90 zł(-45%)
Ebooka przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video zobaczysz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP4 (pliki spakowane w ZIP)
Recenzje książki: Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń (8)
Poniższe recenzje mogły powstać po przekazaniu recenzentowi darmowego egzemplarza poszczególnych utworów bądź innej zachęty do jej napisania np. zapłaty.
-
Szczecin czyta Artur Magdziarz, 2014-01-15
Ken Kobre to wykładowca na San Francisco State University, wynalazca (www.lightscoop.com), autor podręczników reportażu i książek sprzedawanych w milionowych nakładach. Wielu jego studentów jest laureatami prestiżowych nagród fotograficznych.
Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń to poradnik ilustrowany niezliczoną ilością zdjęć zawierający nie tylko ich opis, ale również kulisy ich wykonania. Nieraz zaskakująco proste zabiegi doprowadzają do wykonania ponadczasowej fotografii. Innym razem zdjęcie powstaje tylko dzięki doświadczeniu i determinacji fotografa.
Co ważne, w książce opisano różne rodzaje fotografii reporterskiej, porady sprzętowe, edycyjne i prawne z nią związane. Ich proporcje są dobrze wyważone, ma się poczucie rzeczy ważnych i tych mniej ważnych, ale przydatnych.
Najciekawsza była pierwsza reakcja mojej żony. Gdy ujrzała u mnie wydawnictwo Kennetha Kobre’a Fotografia prasowa, stwierdziła: „Przecież Ty nie robisz takich zdjęć!” Po chwili ciężko było mi odzyskać moją książkę. Żona z zainteresowaniem przeglądała kolejne strony, żywo komentując napotkane zdjęcia i opisy.
Mnie osobiście zaciekawił rozdział Etyka. Znalazłem tam dużą ilość informacji, ale również przemyśleń autora nt. tego co reporter powinien fotografować i jaką rolę spełniać, aby jego praca miała wartość dla odbiorców. To ważny temat w czasach zalewu niezliczoną ilością zdjęć. Temat, o którym albo się nie pisze, a jak już, to wszystko i nic.
Układ książki jest dobrze przemyślany. Podział na rozdziały, w nich zdjęcia przybliżające temat, przy każdym zdjęciu wyczerpujący opis. W tabelkach skondensowane informacje. To trochę jak ciekawy wykład, z dużą ilością przykładów.
Cena książki niemała, bo 149 PLN, ale gdy weźmiemy pod uwagę że ma ona ponad 500 stron (ze zdjęć można by wydać cztery bardzo ciekawe albumy) i opisy zawierające mnóstwo porad dla reporterów, wydaje się to być dobrą inwestycją. Niestety miękka okładka psuje to wrażenie.
Minusem książki jest to, że dotyczy ona w dużej mierze rynku amerykańskiego, dlatego wiele porad wymaga u nas weryfikacji i nie mogą być wykorzystane wprost (np. porady prawne). Nie zmienia to faktu, że jest to skarbnica wiedzy, z której warto czerpać.
… właśnie odwiedziła mnie para znajomych fotografów i powtórzyła się sytuacja, taka jak z moją żoną :) -
www.salonliteracki.eu Tomasz Wojciechowski
15 lutego ogłoszono nazwiska zwycięzców tegorocznej edycji konkursu World Press Photo. O tym, jak powstają najlepsze zdjęcia świata, mówi książka Kennetha Kobré zatytułowana „Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń”. Przeczytajcie ją, jeśli chcielibyście pewnego dnia odebrać laur we wspomnianym, najbardziej prestiżowym konkursie dla fotoreporterów. Dlaczego? O tym poniżej.
Profesor Kenneth Kobré jest wykładowcą fotografii prasowej na Uniwersytecie Stanowym w San Francisco. Na co dzień skutecznie uczy studentów wykonywania znakomitych zdjęć, a o owej skuteczności najlepiej świadczy fakt, że podopieczni profesora Kobré po opuszczeniu uczelnianych murów, bądź jeszcze w trakcie nauki, sięgają po szereg prestiżowych nagród w konkursach fotograficznych.
On sam także ma wieloletnie doświadczenie praktyczne w zakresie fotografii prasowej – jego zdjęcia publikowane są w takich magazynach, jak „Newsweek”, „Time”, „Business Week”, „San Francisco Business”, „San Francisco Examiner” oraz wielu wydawnictwach branżowych.
Choć nie każdy pasjonat fotoreportażu trafi na jego zajęcia, to każdy może przeczytać jego książkę, jeden z obowiązkowych punktów na drodze edukacji fotoreportera. Kosztuje niemało, bo polskie wydanie wiąże się z wydatkiem około 149 zł, ale warto przeznaczyć pieniądze na ten zakup. „Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń” to bowiem bezsprzecznie jedna z najbardziej wyczerpujących i szczegółowych książek poświęconych tytułowej dziedzinie. Nie ma w niej ani jednego zbędnego akapitu, a każde zdanie obfituje w konkrety i rzetelne wskazówki. Żadnego lania wody, żadnych frazesów i ogólników. To poważny podręcznik dla osób zainteresowanych profesjonalną fotografią.
Kenneth Kobré zaczyna od omówienia różnych rodzajów fotografii prasowej. Precyzyjnie określa jakiego rodzaju zdjęć potrzebują określone tytuły i wyjaśnia w jaki sposób takie zdjęcia powstają. Podpowiada jak wyszukiwać tematy i jak zainteresować nimi potencjalnych odbiorców. Jak na podręcznik przystało, zostały przybliżone czytelnikom także aspekty techniczne wykonania zdjęć, a w wielu przypadkach dostępne są schematy obrazujące sposób oświetlenia sceny i zbiór parametrów technicznych – dane przydatne przede wszystkim osobom początkującym, które dopiero uczą się operowania ustawieniami aparatu i radzenia sobie z różnymi rodzajami światła.
Osobny rozdział został poświęcony zagadnieniu fotoedycji, wiele miejsca zajmuje opis sprzętu potrzebnego do wykonania konkretnych zleceń. Ciekawostką jest możliwość dokładnego przyjrzenia się zawartości torby podróżnej (a dokładnie rzecz biorąc – plecaka) fotoreportera Jacka Grubera wybierającego się na daleki wyjazd fotograficzny. Jakie aparaty ze sobą zabiera, po co mu dwa paszporty i cztery zupełnie różne telefony? Wszystko to jest w książce objaśnione.
Kogo przeraża wizja wyjazdu w najdziksze miejsca globu, ten z pewnością odpocznie przy lekturze rozdziału o tworzeniu ilustracji dla prasy, a wszystkim przydadzą się rodziały poświęcone prawu i etyce. O tym w Polsce mówi się bardzo mało, zupełnie tak, jakby od jakiegoś czasu przestały fotoreporterów obowiązywać jakiekolwiek zasady. Przydatne dane zawiera dział dotyczący cyfrowej ciemni, a na deser polecam część poświęconą historii fotografii prasowej. Wytrąci argumenty każdemu, kto uważa, że w robieniu zdjęć najbardziej liczy się model aparatu fotograficznego. Bynajmniej.
Na polskim rynku książkowym nie ma obszerniejszej publikacji opisującej zagadnienie fotografii prasowej.
Wszystkie rozdziały ilustruje ogromna liczba znakomitych fotografii. Kenneth Kobré poprosił o ich udostępnienie najlepszych fotografów na świecie co sprawiło, że czytelnik dostaje do ręki nie tylko wartościowy merytorycznie tekst, ale też fascynujący, a czasami przerażający album. Dokument życia w naszych czasach, w każdym tego życia aspekcie. Mamy w „Fotografii prasowej…” zarówno okrutne wojny i dramatyczne wydarzenia, jak również obrazy codziennego życia: chwil radości, smutku, zwycięstw i porażek. Co ważne, na kartach książki pokazano, prócz pojedynczych fotografii, taże kompletne fotoreportaże, które pozwalają dokładnie przeanalizować sposób opowiadania historii uchwyconych na zdjęciach. Dla osób początkujących będzie to dużym atutem.
Jedyny aspekt książki, jaki można uznać za minus, to całkowity brak odniesień do polskiego rynku prasowego, co być może rozczaruje czytelników planujących rozwój zawodowy w kraju. Ten fakt jest widoczny głównie w rozdziałach dotyczących ścieżki kariery, możliwych dróg sprzedaży zdjęć czy aspektów prawnych. Patrząc z innej strony, to zachęta do próbowania swoich sił za granicą, gdzie obowiązują zasady opisane przez Kenneth Kobré.
I niekoniecznie trzeba w tej sprawie od razu planować przeprowadzkę za ocean. Jak pokazują dokonania polskich fotografów, pracujących dla międzynarodowych agencji czy zdobywających nagrody w ogólnoświatowych konkursach – praca w gronie najlepszych może stać się udziałem osoby mieszkającej w dowolnym miejscu na ziemi. Ciekawe tematy zdjęć można bowiem znaleźć wszędzie, co Kobré wielokrotnie podkreśla. -
fotogea.com Marek Waśkiel
Potraktuj ją jak album! Bez wątpienia wielkim atutem tej książki jest mnóstwo doskonałych zdjęć i ich podpisy. Dla nich warto tę książkę mieć na swoim biurku. Codziennie trzeba znaleźć kilkanaście minut aby spokojnie delektować się tymi dobrymi kadrami i objaśnieniami. Są one podstawową wartością tego wydawnictwa. Warto się nad nimi zatrzymywać, myśleć i odpowiadać na pytanie - dlaczego nas poruszają? Znajdziemy w niej wiele wyjaśnień terminów fotograficznych i porad (czasami trochę infantylnych, ale takie są już prawa amerykańskich autorów i… ich czytelników) nie warto jednak traktować jej jako uniwersalnego podręcznika fotografii prasowej lub reporterskiej. Jak ktoś wie, o co chodzi – będzie wiedział. Jeżeli zajrzy na jej łamy początkujący fotoamator pozostanie niewzruszony w swej niewiedzy. Czytając tę książkę trzeba pamiętać, że po pierwsze polski rynek fotografii prasowej bardzo mocno różni się od amerykańskiego (a i ten przeszedł ostatnio gigantyczne przemiany, których w książce nie zasygnalizowano) oraz o tym, że np. polska fotoedycja jest generalnie na bardzo słabym poziomie i z reguły kompletnie nie potrafi wykorzystać potencjału tkwiących w dobrych kadrach. Inne też są aspekty prawne pracy fotografa. Dla kogoś zmierzającego w kierunku fotografii prasowej bez wątpienia może być to miniprzewodnik ułatwiający zrozumienie roli zdjęcia, które ma szansę pojawić w mediach. Jakie stoją przed nim zadania i dlaczego to co potocznie uznawane jest za ładne zdjęcie nigdy nie zostanie opublikowane w żadnej z gazet. Na załączonych filmach popatrzcie kto, kiedy i jak decyduje o tym, że dane zdjęcie znajdzie się na okładce lub otworzy materiał o amerykańskiej lidze koszykarskiej. Z pewnością nie jest to autor zdjęcia! Ciekawie zasygnalizowany jest nowy kierunek fotografii prasowej, który łączy w sobie możliwości nowych przekazów multimedialnych i Internetu. Zdjęcia połączone są z dźwiękiem czasami nawet z sekwencjami filmowymi tworząc nowy gatunek tzw. fotokasty. Dlatego z porad dotyczących tworzenia materiału dźwiękowego będą cieszyć się ci twórcy, dla których tworzenie fotokastów ma coraz większe znaczenie. Zaczynając przygodę z fotografią niech zajrzą w rozdziały opisujące historię fotografii, by przekonać się, że wszystko już sfotografowano i aby być dobrym trzeba włożyć w swój warsztat sporo wysiłku.
-
Digital Foto Video Piotr Dębek
Reportaż jest gatunkiem prestiżowym, modnym, ale też trudnym. A książka Kennetha Kobré jest wyjątkową ofertą wejścia za kulisy procesu powstawania fotoreportaży.D To nie jest książka dla osób z wrażliwym żołądkiem. Śmierć, rany, ludzkie tragedie pokazane są na niemal każdej stronie. Wiele jest zdjęć naprawdę drastycznych, a niejeden materiał jest wstrząsający i zapada w pamięć na dłużej. Książka jednak nie stara się epatować makabrą. Zadaniem fotoreportera jest dokumentowanie ważnych i dramatycznych historii. Czasem jest to dramat zakładników, innym razem historia rekonwalescencji rannego żołnierza, kolejne to opowieść o rodzinie balansującej na krawędzi nędzy czy relacja o losie dzieci uzależnionych od narkotyków już na etapie życia płodowego. W książce poznajemy zarówno same historie, jak i kontekst towarzyszący ich dokumentowaniu. Samo życie Największym atutem książki są przykłady - fotografie reporterów prasowych publikowane w mediach na przestrzeni ostatniego pół wieku, a w książce omówione i skomentowane. Nie tylko oglądamy same zdjęcia, w tym wiele słynnych i stanowiących kanon gatunku, ale poznajemy historie ich powstania, opowiadane zarówno przez fotografów, jak i przez fotoedytorów i redaktorów, przygotowujących materiał do publikacji i decydujących, co trafi na łamy, a co nie. Dowiadujemy się, dlaczego dany materiał został opublikowany, jak został przyjęty, jakie motywacje stały za tym, aby go zaprezentować w ten sposób. Ale też, w przypadku niektórych materiałów, dowiemy się, dlaczego materiał nie trafił na łamy. Są tu też kadry, które nigdy nie zostały upublicznione - a także powody, dla których nie trafiły do drukarni. Jak w porządnym artykule prasowym - dowiadujemy się nie tylko „co”, ale także „dlaczego” i ta druga część stanowi o tym, że książka jest pozycją wyjątkową. Kwestia odpowiedzialności Autor zwraca szczególną uwagę na kwestie etyczne, a w reportażu pojawiają się one wyjątkowo często. Dylematy moralne pojawiają się zarówno na etapie fotografowania, gdy reporter musi podjąć decyzję, czy w obliczu ludzkiej tragedii sięgać po aparat, ale też na etapie redakcyjnym, gdy zapada decyzja o publikacji lub odrzuceniu materiału. Czy potrzebne są zdjęcia rodziców i rodzeństwa rozpaczających nad zwłokami chłopca, który utonął podczas kąpieli w jeziorze? Nie zabrakło także bardzo ważnych aspektów związanych z działaniami niedozwolonymi dla reportera. I tutaj mamy tę kwestię przedstawioną na konkretach i przykładach często doświadczonych zawodowców, którzy stracili pracę po popełnieniu czegoś, co zostało uznane za fałszerstwo. Co ciekawe, kryteria tutaj zmieniają się z czasem i to, co kiedyś uchodziło, dzisiaj może kosztować karierę. Wpadki, skandale i kontrowersje, których „bohaterami” byli fotografowie, to historie pokazujące, jak trudny i ryzykowny jest ten zawód. Autor dyskutuje także kwestię, czy w przypadku dramatycznych wydarzeń fotograf powinien ograniczyć się do pracy z aparatem, czy zaangażować w sytuację. Klasyczny dylemat: fotografować czy ratować nie ma jednoznacznego rozstrzygnięcia, ale książka dostarcza argumentacji za każdą z tych postaw, więc czytelnik może sobie wyrobić własną opinię. Z kwestią odpowiedzialności i etyki wiążą się aspekty prawne - co wolno reporterowi, a co stanowi już naruszenie przepisów. Choć książka koncentruje się na zachodnim rynku prasowym, to wydawcy należą się brawa za dodanie do rozdziału na temat prawnych aspektów pracy reportera także informacji dotyczących polskich regulacji. Są też w książce rozdziały dotyczące obsługi aparatu i to raczej w aspektach ogólnych, a nie jakoś związanych z pracą reportera. Ocena jasności na podstawie histogramu, podstawy pracy z lampą błyskową, czy kadrowanie i zaznaczanie w Photoshopie to wiedza, której raczej nie szukamy w takiej książce. Zaprezentowanym tam poradom nic nie można zarzucić, merytorycznie są w porządku, tylko po co w takiej książce to abecadło? Są też informacje mniej podstawowe, a bardziej dotyczące specyfiki fotoreportażu: czy to dotyczące sprzętu, czy technik fotograficznych. Czytelnik dowie się też sporo na temat procesu doboru zdjęć do artykułów, rozmieszczania ich w layoucie gazety i innych aspektów związanych z fotoedycją i redagowaniem. Może dla fotografa, zwłaszcza amatora, nie są to informacje niezbędne, ale pozwalają lepiej zrozumieć, na jakie zdjęcia jest zapotrzebowanie. Przeczytałeś? To obejrzyj Na płycie DVD dołączonej do książki umieszczono cztery filmy: trzyczęściowy materiał na temat przygotowywania wydania słynnego czasopisma „Sports Illustrated”, kulisy pracy reportera fotografującego walkę z pożarem buszu, reportaż z festiwalu fotografii prasowej i walki fotografów na festiwalu w Cannes. Wszystkie filmy zostały opatrzone tłumaczeniem na język polski, czytanym przez lektora. Filmy są ciekawe, ale nie tak pasjonujące jak książka. Mam też wątpliwości, czy będą zrozumiałe dla osób, które nie pracowały w żadnej redakcji. Niemniej filmy to miły bonus. Naucz się mówić tym językiem Pozycja absolutnie obowiązkowa dla wszystkich miłośników reportażu, zarówno mających ambicję dołączenia do grona zawodowców, jak i uprawiających ten gatunek amatorsko. Zaleciłbym nawet lekturę wszystkim odbiorcom mediów, bo książka pokazuje kulisy i motywy tworzenia przekazu prasowego. Dzięki tej pozycji łatwiej będzie zrozumieć wiadomości, które do nas trafiają. A jeśli ktoś sam chce stać się twórcą przekazu, ta książka nauczy go języka reportażu. Do tego „Fotografia prasowa” napisana jest lekko i ciekawie, więc od lektury trudno się oderwać.
-
Gazeta Krakowska 2011-05-18
Bogato ilustrowana publikacja, która odsłania kulisy pracy fotoreportera w obliczu ludzkich tragedii, spraw trudnych i bolesnych. Doskonałe kompendium wiedzy na temat fotografii prasowej. Znajdziemy tu historię fotografii i informacje na temat fotoedycji oraz wiele wskazówek. Poznamy tajniki reportażu, sposoby ciekawego uchwycenia codzienności -tej radosnej oraz tej pełnej trosk. Autor zdradza również tajniki zdjęć, które zyskują uznanie w konkursach, tj. World Press Photo. Nie zabrakło także uwag technicznych, tj. wybór sprzętu fotograficznego, wykorzystanie i ustawienie lampy błyskowej, kadrowanie, a także edycyjnych. Do książki dołączona jest płyta DVD o pracy fotoreporterów.
-
pieceofglass.blox.pl 2011-04-03
"Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń" Kennetha Kobre to jedna z najciekawszych, a zarazem najtrudniejszych książek o fotografii jakie miałam w rękach. A wierzcie mi, że czytam i przeglądam sporo. Najtrudniejszych ponieważ tematyka, a w szczególności zdjęcia i opowieści jakie znajdziemy w książce to bezmiar ludzkich tragedii, smutku, spraw bardzo trudnych i bolesnych. Najciekawszych, a to dlatego, że książka odsłania nam kulisy pracy fotoreportera. Pracy niezwykle ciekawej, fascynującej, ale też bardzo wymagającej. Pracy, za którą płaci się niejednokrotnie wysoką cenę. Książka ta jest doskonałym podręcznikiem, kompendium wiedzy na temat fotografii prasowej. Znajdziemy tu i historię fotografii i informacje na temat fotoedycji. Dowiemy się co i jak fotografować by reportaż był interesujący i poruszający. Przyjrzymy się pracy przy tzw. gorących tematach, ale i w obliczu ludzkich tragedii. Co fotografować? Jak się zachować? Co opublikować? Fotografia prasowa to nie tylko spektakularne katastrofy, także codzienność, zwykłe wiadomości. Jak uniknąć sztampy? Gdzie szukać interesujących tematów? Jak fotografować polityków? A jak sportowców? Dzieci, zwierzęta i zakonnice - czyli mały przegląd tematów ponadczasowych. Fotografia rodzajowa to nie ′zapchaj-dziura′, ale równie interesujący dział fotografii. Zobaczyć w codzienności coś czego inni nie dostrzegają. To także fotografia najbliższa każdemu kto po prostu lubi robić zdjęcia - to kolekcjonowanie okruchów życia. W tym kolekcjonowaniu sporo miejsca zajmuje portret. Fotografujemy swoich bliskich, dzieci. Utrwalamy upływający czas. Jak to robić lepiej, ciekawiej? O tym też w książce. Zdjęcia jakie w ostatnich dniach napływały z Japonii, zdjęcia kataklizmów, wojen - to jedna strona. Inna to reportaże bardziej intymne, osobiste, mniej spektakularne, ale równie ważne. Opowieści z życia ludzi, ich zmagania z chorobą, śmiercią, ubóstwem... Obrazy wojen, tragedii, katasatrof i innych niezwykłych wydarzeń zalewają nas codziennie w wiadomościach. I wydawać by się mogło, że jesteśmy na nie uodpornieni i nieczuli. Wiem jak to okrutnie brzmi, ale to prawda. Ale i tak coś sprawia, że chcemy takie obrazy oglądać. Dowodem na to jest wystawa World Press Photo, która ściąga tłumy. I kiedy idę na tę wystawę przyglądam się też ludziom, patrzę jak w skupieniu oglądają ogromne zdjęcia (dużo większe niż w codziennej prasie), widzę, jak omijają niektóre tablice, jak odwracają wzrok lub przeciwnie - przyglądają się szczegółom. Te wystawy są bardzo potrzebne, tak jak fotografia prasowa. To dzięki nim dowiadujemy się wielu ważnych rzeczy, także o nas samych. I tak samo potrzebna jest ta książka. Znajdziemy w niej mnóstwo wskazówek i rad na wagę złota. Zarówno tych dotyczących poszukiwania i znajdowania tematu, tego jak, gdzie i kiedy fotografować, a kiedy lepiej tego nie robić, wiele uwag technicznych typu wybór sprzętu fotograficznego, wykorzystanie i ustawienie lampy błyskowej, kadrowanie, a także edycyjnych: wybór zdjęcia, jego przekaz, trafność, ważność, dopasowanie do tematu i tak dalej. Osobny rozdział poświęcono fotorepotrażowi, jego historii. W książce zawarto także uwagi na temat etyki zawodu, problemów prawnych jakie mogą się pojawić w pracy fotografa prasowego. Ponadto, niejako na deser, historia fotografii prasowej. Cóż więcej powiedzieć? Nawet jeśli nie fascynuje was fotografia prasowa i bycie w centrum wydarzeń i dziejącej się historii, to przeczytanie tej książki z całą pewnością nie tylko uzupełni waszą wiedzę, ale przyniesie wiele refleksji na temat tego czym jest fotografia dziś, jakie są jej zadania. To także obraz świata w jakim żyjemy. Owszem, może w swoich najbardziej wyrazistych przejawach, ale jednak ważny. ′Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń′ to doskonały podręcznik, ale też po prostu świetny album ze zdjęciami, które warto zobaczyć i warto znać. Do tego warto dodać, że książka została bardzo starannie przemyślana i zaprojektowana, to edytorskie mistrzostwo. Polecam!
-
POLSKA - DZIENNIK ŁÓDZKI . N, 2011-03-21
Już dawno fotograficy- a może bardziej fotoreporterzy - nie otrzymali tak solidnej biblii swej profesji, jak wydany przez Helion poradnik "Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń". Specjalista w tej dziedzinie Kenneth Kobrę nie tylko wypełnił 512 stron ciekawymi spostrzeżeniami, poradami i reporterskimi ciekawostkami, ale dołączył do książki płytę DVD, zawierającą trzy filmy przedstawiające dziennikarzy przy pracy. Otrzymaliśmy w ten sposób wręcz wydawnictwo multimedialne. W świecie, gdzie obraz dawno przestał być jedynie dopełnieniem artykułu, czy dodatkiem wzbogacającym szarość gazetowych szpalt, rola fotografii niepomiernie wzrosła. Jest ona- zwykle dominującym - akcentem, zamknięciem w kadrze niepowtarzalnego nastroju lub wierną rejestracją emocji. To właśnie ona często potrafi streszczać historie wyraźniej i ciekawiej niż sam tekst. Podglądając mistrzów, nie tylko początkujący fotoreporterzy mają szansę udoskonalić swój warsztat. Ta książka to bogato ilustrowane lekcje fotografowania bieżących wydarzeń, scen rodzajowych, sportu, polityki i zjawisk społecznych. To nauka tworzenia fotoreportaży, autentycznych zdjęć rodzajowych, portretów, a także rozszerzenia warsztatu przez nagrywanie dźwięku do prezentacji czy materiałów filmowych. Twoje fotografowanie już nie będzie takie samo, jak przed wzięciem do ręki tej książki...
-
Digital Foto Video 2011-03-01
Krew na pierwszą stronę Historia i praktyka fotografii prasowej - przez omówienie znanych i mniej znanych zdjęć, teorię (także tę ogólnofotograficzną), po... wpadki, skandale i kontrowersje. Olbrzymią wartością jest prezentacja historii towarzyszących publikacji fotografii, decyzji, które podejmowali fotografowie i fotoedytorzy, a także skutków, jakie wywarły owe publikacje. Nie zabrakło kwestii związanych z etyką, manipulacjami i oszustwami - na konkretnych przykładach. Są tu też kadry, które nigdy nie zostały upublicznione - a także powody, dla których nie trafiły na łamy. Bonusem jest płyta DVD z trzema filmami poświęconymi pracy fotoreporterów. Obowiązkowa lektura dla wszystkich zainteresowanych nie tylko reportażem prasowym, ale w ogóle reportażem.
Szczegóły książki
- Tytuł oryginału:
- Photojournalism, Sixth Edition: The Professionals' Approach
- Tłumaczenie:
- Michał Lipa
- ISBN Książki drukowanej:
- 978-83-246-2738-7, 9788324627387
- Data wydania książki drukowanej:
- 2011-02-17
- Format:
- 205x295
- Numer z katalogu:
- 5777
- Książka w kolorze:
- Tak
- Pobierz przykładowy rozdział PDF
- Zobacz zawartość nośnika
- Zgłoś erratę
- Kategorie:
Fotografia
Spis treści książki
Przedmowa (6)
Podziękowania (7)
Rozdział pierwszy. W poszukiwaniu inspiracji (11)
Rozdział drugi. Gorące tematy (35)
Rozdział trzeci. Wiadomości (57)
Rozdział czwarty. Fotografia rodzajowa (73)
Rozdział piąty. Portrety (89)
Rozdział szósty. Sport (105)
Rozdział siódmy. Fotoedycja (133)
Rozdział ósmy. Sprzęt (163)
Rozdział dziewiąty. Światło błyskowe (187)
Rozdział dziesiąty. Trudne tematy (211)
Rozdział jedenasty. Fotoreportaż (237)
Rozdział dwunasty. Multimedia (277)
Rozdział trzynasty. Film (315)
Rozdział czternasty. Ilustracje (343)
Rozdział piętnasty. Etyka (361)
Rozdział szesnasty. Prawo (399)
Rozdział siedemnasty. Historia (425)
Rozdział osiemnasty. Ścieżka kariery (465)
Dodatek. Cyfrowa ciemnia (479)
Bibliografia (492)
Skorowidz (505)
Oceny i opinie klientów: Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń Kenneth Kobré (4)
Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.
(4)
(0)
(0)
(0)
(0)
(0)
Data dodania: 2014-01-17 Ocena: 6 Opinia niepotwierdzona zakupem
Adam Bijok,
Data dodania: 2012-01-17 Ocena: 6 Opinia niepotwierdzona zakupem
Data dodania: 2011-12-02 Ocena: 6 Opinia niepotwierdzona zakupem
Data dodania: 2011-11-23 Ocena: 6 Opinia niepotwierdzona zakupem
POKAŻ WIĘCEJ