APLIKACJA MOBILNANEW
ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Światowy rekord prędkości pociągu pobity

2007-04-03 - 2007-04-03
Francuski superszybki pociąg TGV jechał z prędkością 574,8 km/h, co jest nowym światowym rekordem w kategorii pociągów konwencjonalnych. Maszynista Eric Pieczac po pobiciu rekordu powiedział, że pociągowi towarzyszyły wojskowe samoloty odrzutowe.


foto: wikipedia.org


'Nie wiem, czy to były na pewno samoloty Rafal, ale na pewno robiły nam zdjęcia. Pociąg pędził z prędkością, z jaką leciały te maszyny.'

Rezultat uzyskany przez TGV niewiele ustępuje absolutnemu rekordowi ustanowionemu przez japoński pociąg na poduszce magnetycznej, który w 2003 roku rozpędził się do 581 km na godzinę.

Rekord TGV został ustanowiony między Preny niedaleko Metzu a Bezannes w okolicy Reims. Francuski pociąg w kolorze czerni i chromu składa się z trzech piętrowych wagonów umieszczonych między dwoma lokomotywami.

Poprzedni rekord prędkości kolei TGV (nazwanej tak od francuskiego skrótu oznaczającego 'pociąg wielkiej szybkości') padł w 1990 roku i wynosił 515,3 km na godzinę. Przeciętnie kursujące we Francji od 1981 roku pociągi TGV rozwijają prędkość ok. 320 km na godzinę.

Superszybki pociąg wyposażono do bicia rekordu w większe koła niż zwykły tabor TGV i w mocniejszy silnik o mocy 25 tys. koni mechanicznych. Odpowiednio przygotowano również trakcję i szyny, zwiększając napięcie prądu elektrycznego w górnym kablu z 25 tys. wolt do 31 tys. - powiedział Alain Cuccaroni odpowiedzialny za techniczne przygotowanie operacji V150.

Przy biciu rekordu pociąg przekształcono w specjalistyczne laboratorium, aby zebrać dokładne dane, które powinny pomóc w przyszłości poprawić bezpieczeństwo i wygodę pasażerów. Rekord prędkości podbuduje wizerunek Francji jako producenta szybkich kolei. Technologią tego typu zainteresowane są Chiny, a także stan Kalifornia. O kontrakty Francja rywalizuje z Niemcami i Japonią.

Największym potencjalnym rynkiem są Chiny, które miały w tym roku rozpocząć budowę szybkiego połączenia między Pekinem a Szanghajem, aby skrócić czas podróży między nimi z dziewięciu do pięciu godzin.

Na koniec porównanie z sytuacją w naszym kraju: gdyby TGV mogło na całej trasie podróżować z takimi prędkościami, podróż na trasie Paryż - Warszawa trwała by tyle, co obecnie między... Łodzią a Warszawą! Zwłaszcza, że obecnie duża część trakcji jest remontowana, więc pociągi poruszają się z prędkościami rzędu 50 km/h.

(wp.pl)

więcej ciekawostek »