Oprócz nowego interface wersja beta zawiera najnowszą bazę 72 tys. POI (punktów użyteczności publicznej) i pakiet map odpowiadający zawartości dostępnej dziś w MapaMap Professional 2.5 czyli zawierająca dokładne plany adresowe ponad 1000 miejscowości w Polsce. W wersji finalnej będzie ich ponad 1200. Producent liczy, że dzięki uwagom użytkowników, przed skierowaniem do produkcji usunie niedociągnięcia niezauważone w procesie testów własnych. Szczegóły udziału w testach wersji beta zarejestrowani użytkownicy otrzymali mailem. Wersja handlowa MapaMap 3.0 przewidywana jest na początku listopada br.
Nowości w MapaMap 3.0
1. Całkowicie zmieniony interfejs m.in:
- zbudowany w technologii Finger Friendly (obsługa urządzenia bez użycia rysika)
- nowy panel nawigacyjny
- wyświetlanie nazwy ulicy, którą jedziemy
- suwak do zmiany skali
2. Dwa typy punktów pośrednich:
- 'jedź przez' - popularnie określany punkt Via, - czyli punkt na mapie, przez który chcemy przejechać.
- 'jedź przez okolicę' punkt pośredni dodawany do mapy podczas wyznaczania trasy, mający na celu zmuszenie aplikacji do modyfikacji wyznaczonej trasy. Wyznaczona trasa nie prowadzi jednak dokładnie przez ten punkt jak w przypadku opcji 'Jedz przez' tylko w jego okolicy.
3. Planowanie trasy podróży - dodawanie, usuwanie, zmiana kolejności odwiedzanych miejsc
4. Możliwość zapisywania punktów 'Ulubionych'
5. Nowa metoda wyznaczania trasy - 'tylko po głównych' drogach
6. 'Mój profil' - możliwość personalizowania wielu funkcji aplikacji
Komfort nawigacji w MapaMap 3.0, podobnie jak w poprzednich wersjach systemu, zwiększają komunikaty głosowe Macieja Wisławskiego, znanego polskiego pilota rajdowego. Informuje on o zbliżających się manewrach np. konieczności zmiany pasa ruchu, opuszczenia ronda konkretnym zjazdem itp.
Dokładność i szczegółowość map cyfrowych IMAGIS odpowiada skali map papierowych 1:10.000, a błąd reprezentacji położenia osi ulic nie przekracza 10 metrów. Uzyskanie tak wysokiej jakości map umożliwiła technologia produkcji map stosowana od lat przez IMAGIS, a oparta na wykorzystaniu zdjęć lotniczych i satelitarnych, a przede wszystkim na własnych badaniach terenowych, podczas których sprawdzana jest geometria dróg (pomiary GPS), ich przejezdność, nazewnictwo i numeracja budynków. Doświadczenie uczy, że tylko własne badania terenowe są wiarygodnym źródłem pozyskania tego typu danych w Polsce.
Praktyka każe zachować minimum rozsądku przy korzystaniu z nawigacji satelitarnej. Pewien mieszkaniec Rudolstadt w Turyngii, który ślepo zaufał systemowi nawigacji satelitarnej, zakończył swą podróż ... karkołomnym zjazdem po schodach na placu budowy i unieruchomieniem samochodu koło toalety dla pracowników.
53-letni kierowca posłusznie skręcił w prawo, gdy taki manewr zalecił mu system GPS, nie bacząc, że do skrzyżowania było jeszcze dobre 30 metrów. Naprawa schodów, którymi zjechał swym terenowym samochodem, będzie kosztowała 2 tysiące euro, usunięcie drobnych uszkodzeń pojazdu - ok. 100 euro. Ponadto, za nadmiar zaufania do nawigacji satelitarnej kierowca musi zapłacić mandat wysokości 35 euro.
Wszystkim osobom zainteresowanym praktycznym wykorzystaniem systemów GPS polecamy poradnik Bezdroży Kompas i GPS dla początkujących
![](http://www.bezdroza.com/shop_image/product/bf8956fa75b84d8c87eed439c9d0f288.jpg)
(Benchmark.pl, interia.pl)