ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

17. parada parowozów

2010-04-30 - 2010-04-30
Dwanaście zabytkowych maszyn wystąpi podczas tegorocznej 17. parady parowozów w Wolsztynie (woj. wielkopolskie). Widzowie zobaczą czynne lokomotywy polskie, czeskie, węgierskie i niemieckie.

Zaplanowana na sobotę parada będzie kulminacyjnym momentem dorocznego święta wielbicieli parowozów z Polski i zagranicy. Do ostatniej już na świecie czynnej, bo prowadzącej codzienny ruch rozkładowy parowozowni, przybywa co roku około 10 tys. gości.

Największe emocje wzbudzają co roku zagraniczne parowozy. Tym razem dwie maszyny mają dotrzeć do Wolsztyna z Niemiec, skąd przyprowadzą okolicznościowe pociągi z miłośnikami kolei.

W ubiegłych latach plany Niemców krzyżowała upalna pogoda, z powodu której parowozy nie otrzymywały zgody na przejazd po niemieckiej sieci kolejowej i kilka lat pod rząd zza Odry docierała na paradę tylko maszyna przystosowana do opalania olejem. W tym roku ma pojawić się "wojenny" parowóz 52 8177 z Berlina i przystosowany do prowadzenia szybkich pociągów osobowych 01 509 z Cottbus.

Pociąg z gośćmi z Czech przyprowadzi parowóz 313.432 z lokomotywowni Depo Luzna u Rakovnika, a z Węgier dotrze maszyna 242.001.

Najliczniejszą grupę podczas parady stanowić będą polskie lokomotywy Ty2-953, Ol12-7 i TKt48-191 stacjonujące w skansenie w Chabówce (woj. małopolskie) oraz wolsztyńskie - Pt47-65, Ol49-7, Ol49-59, Tr5-65 i Pm36-2. Parowozy będą w sobotę od rana ciągnąć pociągi z Poznania i Wrocławia do Wolsztyna, a w ciągu dnia składy złożone z wagonów retro po malowniczych, lokalnych trasach wokół Wolsztyna.

Parada rozpocznie się w sobotę o godz. 13.30. Lokomotywy prezentować się będą na torach stacyjnych w jeździe indywidualnej, parami i na koniec - połączone w jeden skład.

Wolsztyńska parowozownia, utrzymywana od kilku lat przez PKP Cargo, jest ostatnim czynnym tego typu obiektem na świecie. Tutejsze lokomotywy prowadzą rozkładowy ruch pasażerski na trasie Wolsztyn-Poznań.

Parowozownia została zbudowana w 1907 roku na terenie 3 tys. m. kw. Ma obrotnicę pruskiej konstrukcji Wischer-Stargard z 1907 roku oraz zabytkową wieżę wodną z pojemnikiem o pojemności 100 m szesc., z której w wodę zaopatrywane są parowozy. Najstarszy znajdujący się w Wolsztynie parowóz Ok1, o nr 359, wyprodukowany został w 1917 roku.

Dumą wolsztyńskich kolejarzy jest jednak "Piękna Helena", polski parowóz Pm36-2, zbudowany przed wojną do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych i rozwijający prędkość do 130 km/h. Ogółem w wolsztyńskiej parowozowni znajduje się około 30 parowozów z 15 różnych serii.

(PAP)

więcej ciekawostek »