ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Patronat nad wyprawą Himalaje na dwóch kołach

2014-07-07 - 2014-10-30

7 lipca 2014 rozpoczynam kolejną wyprawę. Tym razem (wyjątkowo) będzie to kontynuacja podróży, jaką odbyłem z synem Adrianem w 2012 roku. Generalnym celem będzie eksploracja mniej znanych i rzadziej odwiedzanych rejonów Himalajów indyjskich- od ich zachodnich rubieży w Kaszmirze, aż po krańce wschodnie, sąsiadujące z Birmą. W linii prostej, najkrótszą drogą, jest to ok.4 tys.km. My powinniśmy przejechać na motocyklach ok. 10 tys.km. Zespół 2-osobowy. Towarzyszem podróży będzie moja partnerka, Dorota.

Ruszamy z New Delhi, na północ, w stronę Ladakhu. Pierwszym „himalajskim” stanem będzie Himachal  Pradesh. Jednak zamiast klasycznego startu z Manali, zamierzamy ominąć przełęcz Rohtang, do Ladakhu docierając przez Kinnaur, Spiti i Lahaul. Po drodze odwiedzimy 1000-letni monastyr Tabo oraz klasztor Kyi w Kaza. Będziemy też zmuszeni pokonać pierwszą większą przełęcz - Kunzum La - 4551 m. Po dojeździe do Keylong - powrót do „klasyki” i dojazd do Leh jedyną dostępną drogą - 400 km na północ.

W Leh, po uzyskaniu ILP (Inner Line Permit) – pozwoleń na wjazd na tereny kontrolowane, nastąpi najważniejsza część podróży po Ladakhu - eksploracja Changtangu, którego tylko niewielki fragment leży na terytorium Indii. Reszta - należy do Tybetu. Dojedziemy do jezior Pangong Tso i Tso Moriri. Na każdą z tych tras będziemy wymagali 7-dniowe pozwolenia, więc po eksploracji okolic Pangong Tso zmuszeni będziemy wracać do Leh po nowy  permit – w rejon Tso Moriri (chyba że uda nam, się załatwić dłuższy permit). Podróż w te regiony będzie  miała na celu będzie miała na celu poznanie nomadów z tybetańskiego plemienia  Chang-pa i zdobycie materiału filmowego o ich życiu i zwyczajach. Bazą wypadową będzie wioska Korzok, najwyżej położona osada w tym rejonie Himalajów (4572 m).

Z  Changtangu wjedziemy do doliny Nubra – również inną niż klasyczna trasą. Omijając Leh (prawdopodobnie po kolejnej krótkiej tam wizycie mającej na celu jedynie zdobycie nowego permitu)  i przełęcz Khardung La, przejedziemy wzdłuż rzeki Shyok, przez przełęcz Wari La (5250 m). Dolina Nubra- odwiedzimy wioski Sumur i Panamik. Następnie przejazd przez Shyok Valley. Między wioskami Diskit i Hundar kilometrami ciągną się wydmy i znacznie częściej, niż motocykle Royal Enfield, zobaczyć tam można wielbłądy dwugarbne- baktriany. Tuż za Hundar, w wiosce Baigdandu, mieszkają potomkowie greckiego plemienia- poszukiwaczy Grobu Chrystusa, którzy osiedli tu przed wiekami. Od innych autochtonów odróżniają się  jasną karnacją, kasztanowymi włosami, a przede wszystkim błękitnymi oczami. Następnie przejedziemy wzdłuż rzeki Shyok aż do Turtuk. Tę ostatnią osadę, otwartą dla obcokrajowców dopiero w 2010 roku, zamieszkuje plemię Balti. Dzięki izolacji od masowej turystyki i braku współczesnej infrastruktury, mieszkańcy kultywują wielowiekowe tradycje. Dalej historyczny szlak, do Baltistanu w Pakistanie, pozostaje zamknięty.

Powrót z Nubra do Leh – przez uznawaną za najwyższą na świecie drogę motorową- Khardung La-5602 m.

Na 450 kilometrów, jakie dzieli Leh od stolicy Kaszmiru – Srinagaru, zamierzamy poświęcić 15-20 dni. Wjedziemy bowiem do krainy monastyrów tybetańskich. Lecz głównym celem będą wioski Drokpa, indo-ariańskiego ludu Dard.

Po dojechaniu do Srinagar- przejedziemy przez  Kashmir Valley. Chcemy dokładnie poznać indyjską część Kaszmiru i nawiązać kontakt z Kashmiri Gypsies- kaszmirskimi nomadami.

Po 3 miesiącach w stanie Jammu & Kashmir (do którego należy Ladakh, Zanskar i Nubra) zamierzamy przejechać na wschód Indii, do rzadko odwiedzanych przez polskich turystów stanów, zwanych Seven Sister States:  Assam, Arunachal Pradesh, Nagaland, Mizoram, Manipur, Meghalaya, Tripura, plus Sikkim. Lecz zamiast jechać trasą indyjską, wjedziemy do Nepalu. Głównym celem będzie tam pokonanie trasy, dostępnej jedynie dla pieszych wędrowców, a będącej częścią jednego z najsłynniejszych szlaków  trekkingowych świata- Annapurna Circle. Otwarta dla limitowanego ruchu kołowego ( 4WD i motocykle) dopiero przed 3 laty, wiedzie aż do Muktinath – miasta leżącego już na terenie Mustangu – do niedawna odizolowanego królestwa buddyjskiego.

Po przejechaniu Nepalu z zachodu na wschód dobrą drogą- Mahendra Rajmarg – powrócimy na terytorium Indii i ze stanu West Bengal wjedziemy do wzmiankowanych Siedmiu Siostrzanych Stanów. Tereny te udostępnione zostały zagranicznemu turyście dopiero niedawno i objęte są ciągle koniecznością uzyskiwania pozwoleń. Arunachal Pradesh, najbliższy Himalajom, jest jednocześnie najtrudniejszy do podróżowania, z racji permanentnego konfliktu terytorialnego z Chinami w jego północnej części. Poza tym do wielu miejsc nie ma po prostu dróg dojazdowych. Graniczący z Bhutanem, Tybetem i Birmą, stanowi znakomity melanż kultur, religii i zwyczajów. Postaramy się dotrzeć do plemion Adi (zwłaszcza zachodnich Adi-plemienia Galong), Apatani, Nisi i Wancho, ciągle jeszcze mocno odizolowanych od świata zewnętrznego i kultywujących zarówno stare zwyczaje, jako religię animistyczną, gdzie istotną rolę odgrywa szamanizm. W stanie Nagaland, otwartym dla turystyki dopiero przed 3 laty, planujemy  spędzić święta Bożego Narodzenia. Nagaland, graniczący z Birmą, jest bowiem stanem, gdzie dominującą religią jest chrześcijaństwo. Naszym zamierzeniem jest spędzenie tych dni w jednej z wiosek plemienia  Naga, dawnych łowców głów.

Następnie wjedziemy do stanu Manipur, jednego z najmniej odkrytych przez turystykę stanów Indii, nazywanego „Szwajcarią Wschodu”. Kontynuacją będzie stan Mizoram, gdzie z racji osobistych zamierzam dotrzeć do największego w tej okolicy jeziora - Palak Lake. Poprzez niewielki stan Tripura, graniczący z Bangladeszem, wjedziemy do górzystego stanu Meghalaya, aby wzdłuż Bramaputry,  do Kalkuty.

Głównym celem wyprawy jest zebranie materiału do napisania Przewodnika dla plecakarzy i motocyklistów - „Himalaje na dwóch kołach” i przybliżenie polskim podróżnikom terenów uznanych za niebezpieczne i niedostępne, a w rzeczywistości pięknych, przyjaznych i możliwych do eksploracji.

Równie istotnym czynnikiem będzie poznanie kultury i zanikających zwyczajów ludów zamieszkujących ten region Himalajów.

Wyprawa zajmie nam 6 miesięcy. Środkiem transportu będą naturalnie  motocykle Royal Enfield. Zamierzamy kupić je w Delhi. Rozpropagowanie tej marki jako idealnego środka lokomocji na himalajskich trasach będzie dodatkowym, osobistym już celem naszego przedsięwzięcia.

Trasa:

1 – Start z New Delhi

2 – Himachal Pradesh: 

 Kinnaur, Lahoul, Spiti:

New Delhi – Shimla – Rampur – Recongpeo – Sumdo – Tabo – Kaza – Losae – Gramphoo – Tandi – Udaipur – Kilar - Tandi

3 – Ladakh:

Keylong – Darcha – Sarchu – Pang – Sasoma – Upshi – Karu- Leh

     Rejon Changtang – Pangong Tso, Korzok, Tso Moriri

     Rejon Nubra Valley – Wari La – Khalsar – Diskit – Hunder – Turtuk

     Rejon Shyok Valley – Sumur – Panamik – Hargam – Khardung La – Leh

     National Highway Leh – Kargil – Spitok -  Phyang – Basgo – Likir – Alchi – Rizong – Khaltse –         Domkhar – Hanu Thang – Bema- Dha – Mulbekh – Kargil

     Zanskar – Kargil- Rangdum – Pensi La – Padum – Zangla – Kargil

     National  Highway Kargil – Srinagar – Kargil – Dras – Sonamarg – Zoji La - Srinagar

     Kashmir – Bandipur – Sopore – Gulmarg

4 – Kashmir- Assam – Srinagar – Dharamsala – Mandi – Shimla – Dehra Dun – Rishikesh –

5 – Nepal – Mahendranagar, Pokhara, Muktinath, Kathmandu, Sinduli, Ilam, Karkavitta

6 – Seven Sister States- Assam – Arunachal Pradesh – Nagaland – Maniour – Mizoram – Tripura – Meghalaya – Assam

7 - Sikkim