ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Adam Fleks - Peregrynacje (wystawa fotografii)

2011-06-02 - 2011-06-30
"Wystawa Peregrynacje składa się z 40 fotogramów wykonanych na tradycyjnym barytowanym papierze fotograficznym do fotografii czarno-białej. Dla osiągnięcia dużej rozpiętości tonalnej wykonałem ją w technice spilt-grading, naświetlając papier najpierw przez filtr purpurowy dla wydobycia cieni oraz przez filtr żółty dla uzyskania szczegółów w światłach. Jest to bardziej pracochłonne, lecz w zamian pozwala na zrobienie odbitek w szerszej skali szarości, niż w przypadku odbitek naświetlanych tradycyjnie, tj. pojedynczo przez jeden filtr.
Kilka odbitek ze zdjęć wykonanych na Santorini wykonałem w technice litowej, dla uzyskania efektu dwubarwności na „normalnym” papierze czarno-białym.
 
 

Pomysł „peregrynacji” zrodził się podczas jednej z kolejnych podróży. Każde odwiedzane miejsce wydaje się mieć swoją niepowtarzalną charakterystykę. W przypadku Krety była to mieszanina pamiątek dla turystów, śmieci, hałasu tłumu, pędzących skuterów, milionów cykad, zabytków, walącego z góry oślepiającego słońca, wina w plastykowej butelce po wodzie mineralnej kupowanego w pobliskiej piekarni (!), kołysania statku i ludzi na ulicach, albo też prawie wyludnionych ulic w porze okołopołudniowej.
 
Zdjęcia mają przekazać odczucie, a ponieważ może ono ulec zakłóceniu poprzez nadmiar barw i form, dlatego postanowiłem zrezygnować z kolorów, pozostawiając je obrazkom publikowanym w kolorowych katalogach biur podróży.
Uznałem, że czarnobiała fotografia najlepiej potrafi oddać moje odczucia, odrzuciłem więc kolorową otoczkę, starając się skupić na treści.
 

Jest to fotografia czysta i prawidzwa bez żadnych dodatkowych manipulacji możliwych w fotografii cyfrowej. Wszystkie efekty uzyskałem wyłącznie dzięki analogowym metodom optyczno-chemicznym. Słońce zostawiło swój ślad na srebrowej emulsji negatywu, ja po wywołaniu przeniosłem go dzięki działaniu światła naświetlając związki srebra zawarte w emulsji papieru fotograficznego. Przy mojej pewnej ingerencji zadziałała tutaj sama natura poprzez procesy w niej obecne. 
 
By jak najbardziej zbliżyć się do guru, czyli Henri Cartier-Bressona, używałem aparatu z jednym obiektywem. Zastosowałem jednak obiektyw szerokokątny 24 mm, bo w wąskich uliczkach niewiele bym zdjął szkłem standardowym, jak czynił to mistrz. Zdjęcia nie były kadrowane pod powiększalnikiem, tylko komponowane w wizjerze starego Nikona F3. Jeden rodzaj filmu oraz dostosowanego do nich wywoływacza pozwolił mi usprawnić wołanie wielu negatywów po powrocie do domu."
 
 

Adam Fleks
– prezes Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego, autor wystaw indywidualnych i uczestnik licznych wystaw zbiorowych, autor wielu tekstów i opracowań historyczno-fotograficznych, laureat nagród i kwalifikacji na konkursach fotograficznych, salonach i przeglądach fotografii.   


Galeria I Piętro
Miejski Ośrodek Kultury
Orzesze, ul. Rynek 1
tel. 32 221 53 29

Wstęp wolny!

 Najważniejsze wystawy fotograficzne:
1. Wystawa indywidualna „Szwedzkie ryty naskalne”, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk grudzień 1990.
2. Wystawa indywidualna „Kolory Danii”, Stocznia Północna S.A., maj-czerwiec 2001.
3. Wystawa indywidualna „Radość życia”, Tczewskie Centrum Kultury, Tczew marzec-maj 2002.
4. Wystawa indywidualna „Radość życia czyli homo ludens”, Prabuty maj-czerwiec 2004.
5. Wystawa indywidualna „Awiacja” – Multikino Gdańsk, marzec 2005.
6. Wystawa indywidualna „Navigare necesse est” w Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku od 28.07.2005.
7. 16.07.06-15.11.06 - wystawa indywidualna „Bornholmskie retrospekcje” w Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku.
8. 26.06-9.07.2008. Wystawa (wraz ze Sławomirem Fiebigiem) „Niekonwencjonalne techniki w fotografii czarno-białej”. Pokazano 20 zdjęć w technice litowej. - Dworek Artura w Gdańsku. 
9. 20.01.2009 – 22.03.2009 wystawa indywidualna „Wieloświaty” (30 zdjęć w technice litowej). Wernisaż 22.01.2009 w Domu Uphagena w Gdańsku. Publikacja katalogu wystawy dzięki stypendium kulturalnemu miasta Gdańska.