Szlak Transsyberyjski. Moskwa - ...

Szlak Transsyberyjski. Moskwa - Bajkał - Mongolia - Pekin. Wydanie 5

Autor: praca zbiorowa

Ocena:
   2.3/6  Opinie  (0)
Stron: 424
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka) PdfPDF
Wydawca: Bezdroża
Wydawca: Bezdroża
Cena:
59,90 zł
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 11,98 zł
47,92 zł 59,90 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka

Druk
Książka drukowana
59,90 zł
eBook
Pdf
47,92 zł
59,90 zł

Szlak transsyberyjski łączący Moskwę z Pekinem przebiega śladem Wielkiego Szlaku Herbacianego, „niekończącymi” się torami Kolei Transsyberyjskiej wraz z jej transmongolskim odgałęzieniem. Trasa ta zyskała dużą popularność wśród podróżujących na Daleki Wschód obieżyświatów. Nic dziwnego – na jej kolejnych etapach zobaczymy zabytki Moskwy, dzikie obszary Przybajkala, egzotyczną Mongolię z bezkresem stepów i pustynią Gobi oraz atrakcje północnych Chin ze sławnym Murem Chińskim i Pekinem.

Przewodniki Bezdroży przybliżają historię, kulturę i przyrodę opisywanych regionów i krajów oraz oprowadzają po ich najbardziej fascynujących zakątkach. Treść uporządkowano dla wygody w układzie regionalnym. Opisom miast i innych atrakcji turystycznych towarzyszą przejrzyste mapy oraz ramki z ciekawostkami, czyniące z przewodnika pasjonującą lekturę nie tylko w czasie podróży. Informacje praktyczne pomagają zaplanować wyjazd i odnaleźć się w odwiedzanym miejscu. Całość zamyka praktyczny minisłowniczek.


Maja Forysiak – miłośniczka podróży Koleją Transsyberyjską, zafascynowana rosyjską gościnnością i niepowtarzalną atmosferą syberyjskich miast. Zwiedziła Moskwę, podróżowała wielokrotnie nad Jezioro Bajkał, zbierając cenne doświadczenia i niezapomniane wrażenia z trasy. Od wielu lat jej największymi pasjami są podróże do mało znanych zakątków świata, fotografia podróżnicza i reportażowa. Z zaangażowaniem zajmuje się organizowaniem wycieczek i szkicowaniem planów nowych wypraw. Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie właścicielka biura turystycznego wyspecjalizowanego w organizowaniu podróży Koleją Transsyberyjską.

Maja Walczak-Kowalska – dziennikarka, przyrodniczka, fotograf. Absolwentka Instytutu Nauk Fizycznogeograficznych Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych oraz Instytutu Dziennikarstwa Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Zwiedziła Europę, Azję Mniejszą, południową Syberię i Mongolię, była także na Karaibach i w Afryce Południowej. W czasie studiów uczestniczyła w wyprawie naukowej na Islandię. Zajmuje się fotografią podróżniczą i reportażową, przywożąc z każdego wyjazdu setki zdjęć i slajdów – jej ulubionym tematem są górskie krajobrazy i ludzkie twarze. Zwiedzanie świata to jej sposób na życie.

Wojciech Kowalski – kartograf, pochodzi z Ostrowca Świętokrzyskiego. Absolwent Katedry Kartografii Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Miłośnik przyrody, meteorolog amator. Wczesne dzieciństwo spędził w byłej Jugosławii i region ten jest mu do tej pory bliski. Wolne chwile spędza nad mapą, planując nowe wyprawy bądź na szlaku z aparatem w ręku, czy to w Puszczy Kampinoskiej, czy na bezdrożach Syberii. Podróże dalekie i bliskie dają mu energię, a nierzadko inspirację w codziennej pracy kartografa. Zwiedził wiele krajów Europy, szczególnie intensywnie penetrując Bałkany i Półwysep Skandynawski. Odbył także kilka dłuższych wypraw do USA, Afryki Południowej i na Syberię.

Ewa Byliniak – z wykształcenia kulturoznawca, absolwentka Studium Stosunków Międzykulturowych Azji i Afryki na UW oraz Studiów Dalekowschodnich na UJ. Pasję podróżowania, głównie po Azji, stara się łączyć z pracą zawodową. Pracuje m.in. jako pilotka wycieczek i trampingów po Chinach. Na przełomie 2006 i 2007 r. spędziła rok w Pekinie, ucząc się języka i odkrywając Chiny.

Maciej Głabuś – z wykształcenia historyk sztuki i orientalista (w zakresie tybetologii i mongolistyki), studiował na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Tybetańskim w Lhasie i Państwowym Uniwersytecie Mongolskim w Ułan Bator. Interesuje się językiem i kulturą współczesnego Tybetu i Mongolii. Prowadził liczne badania terenowe, współpracując m. in. z Uniwersytetem w Bonn. Redaguje informacje dla turystów na stronie ambasady RP w Ułan Bator. Od 2007 roku współpracuje z warszawskim klubem podróży Horyzonty.

Krzysztof Dopierała – z wykształcenia logistyk, który porzucił fach, by bezskutecznie walczyć z głosami w głowie, które namawiają do kolejnych podróży – głównie w kierunku Azji. Cofnięty czas wykorzystałby na edukację turystyczno-dziennikarską. Intensywnie szuka metod zespolenia pasji z życiem zawodowym, w czym współpraca z wydawnictwem Bezdroża ma istotny udział. Pracując nad niniejszym przewodnikiem przemierzał przez kilka miesięcy azjatyckie szlaki, spotykając się z gościnnością miejscowych ludzi, którzy opowiadali o historii przeszłych wojen i konfliktów. Swoje wojaże po świecie opisuje na blogu podróżniczym www.1000krokow.eu

Najczęściej kupowane razem:

Szlak Transsyberyjski. Moskwa - Bajkał - Mongolia - Pekin. Wydanie 5 plus Hiszpania. Zielony Przewodnik. Wydanie 2 plus Przewodnik turysty narciarza. 50 tras w polskich górach. Wydanie 1
Cena zestawu: 135,73 zł 159,70 zł
Oszczędzasz: 23,97 zł (15%)
Dodaj do koszyka
check Szlak Transsyberyjski. Moskwa - Bajkał - Mongolia - Pekin. Wydanie 5

Najczęściej kupowane razem ebooki:

Szlak Transsyberyjski. Moskwa - Bajkał - Mongolia - Pekin. Wydanie 5 plus Sztokholm. Udany weekend. Wydanie 1 plus USA część zachodnia. Wydanie 1
Cena zestawu: 110,23 zł 129,70 zł
Oszczędzasz: 19,47 zł (15%)
Dodaj do koszyka
check Szlak Transsyberyjski. Moskwa - Bajkał - Mongolia - Pekin. Wydanie 5

Osoby, które kupowały tę książkę, często kupowały też:

Słowenia. Słoneczna strona Alp. Wydanie 4
Magdalena Dobrzańska-Bzowska, Krzysztof Bzowski
42,90 zł
Macedonia. W sercu Bałkanów. Wydanie 1
Robert Sendek, Magdalena Dobrzańska-Bzowska
39,90 zł
Gruzja. Magiczne Zakaukazie. Wydanie 1
Krzysztof Kamiński, Krzysztof Dopierała
39,90 zł

Osoby, które kupowały tę książkę, często kupowały też:

Słowenia. Słoneczna strona Alp. Wydanie 4
Magdalena Dobrzańska-Bzowska, Krzysztof Bzowski
34,32 zł
Nepal. U stóp Himalajów . Wydanie 1
Justyna Sromek, Marta Zdzieborska
39,92 zł
Portugalia. W rytmie fado. Wydanie 2
Anna Pamuła, Frederico Kuhl de Oliveira, Krzysztof Gierak
39,92 zł
Chorwacja. W kraju lawendy i wina. Wydanie 8
Zuzanna Brusić, Salomea Pamuła
31,92 zł
Najdłuższy w świecie szlak kolejowy łączy Moskwę z Władywostokiem na rosyjskim Dalekim Wschodzie, a jego odgałęzienia z Pekinem przez Mongolię i jej stolicę Ułan Bator lub przez Mandżurię. Budowa jego poszczególnych odcinków, bo szlak powstawał etapami, zajęła w sumie 70 lat: od 1891 do 1961 roku.

Trasa do Władywostoku liczy 9288 km i na jej przebycie pociąg potrzebuje 7 dób. Z Moskwy do Pekinu przez Mongolię tyle samo, zaś przez Mandżurię o dzień dłużej. Tyle na samą jazdę pociągami różnego rodzaju, z wagonami kilku klas – i cen. Natomiast z przerwami na zwiedzanie ciekawszych miast i miejsc po drodze, do 30 i więcej dni.

Jak podróżować tym szlakiem, co warto o nim wiedzieć – także o przepisach dotyczących współczesnych podróżnych – oraz co i gdzie zobaczyć, można dowiedzieć się z poświęconego mu przewodnika Bezdroży. Który właśnie ukazał się w piątym, uzupełnionym i zaktualizowanym wydaniu. Bo podróż szlakiem transsyberyjskim ma wielu amatorów wśród zagranicznych turystów, w tym Polaków, chociaż do lekkich i łatwych ona nie należy. Ale ci, którzy ją odbyli, wracają przeważnie zachwyceni widokami, kontaktami z ludźmi, niezwykłą atmosferą itp.. I planują, oraz realizują, kolejne wyjazdy innymi odcinkami tego szlaku. Chociaż znam przypadki, że załamują się, po paru dniach przerywają jazdę gdzieś po drodze, np. nad Bajkałem lub w Irkucku, i wracają do Europy samolotem.

Przewodnik Bezdroży napisany ciekawie przez grono kompetentnych autorów stanowi prawdziwą kopalnię informacji o tym szlaku, historii jego powstawania, dniu dzisiejszym oraz miastach i miejscach przez które prowadzi. Z niezliczonymi danymi i radami praktycznymi jak na nim poruszać się, na co trzeba być przygotowanym, co oglądać, jeść w drodze oraz podczas przerw w podróży, o ile robi się je, itp. A bez nich, to już mój wtręt, sama podróż tylko po to aby ją odbyć, nie bardzo ma sens. Autorzy przypominają, że kolejowy szlak transsyberyjski powstał częściowo na trasie Wielkiego Szlaku Herbacianego, drugiego, obok słynnego Wielkiego Szlaku Jedwabnego, łączącego w przeszłości Chiny z Europą.

To Herbacianym, poczynając od XVII wieku – pierwszy duży transport chińskiej herbaty dotarł do Rosji, ściślej do Tomska na Syberii, w roku 1639, zaś do Moskwy w roku następnym, przez blisko półtora wieku, do czasu otwarcia drogi morskiej przez Kanał Sueski, ta używka dostarczana była do Europy. Kosztowną trasą: karawany przewożące herbatę potrzebowały na jej pokonanie średnio całego roku. Bardzo zwięźle, ale ciekawie, przedstawiono w tym przewodniku historię powstania idei budowy oraz realizacji kolei transsyberyjskiej i jej 9 odcinków mających własne nazwy i specyfikę. Koleje: Zachodniosyberyjska, Ussuryjska, Środkowosyberyjska, Zabajkalska, Krugłobajkalska, Transmandżurska, Południowomandżurska, Amurska i Transmongolska, którą zbudowano jako ostatnią.

Nie brak ciekawostek historycznych dotyczących tych inwestycji. Np. 950–metrowej długości żelazny most przez rzekę Jenisej na trasie kolei Środkowosyberyjskiej, po której pociągi kursowały wówczas z „oszałamiającą" prędkością 28 km/h, nagrodzony został (równolegle z Wieżą Eiffla) złotym medalem na Wystawie Światowej w Paryżu w 1900 roku. Autorzy dogrzebali się też polskich wątków w budowie tego szlaku. Po zatopieniu na początku I wojny światowej przez niemiecką Krigsmarine na Oceanie Indyjskim statku wiozącego część stalowej konstrukcji mosty przez Amur wykonane w Kanadzie, zamówiona ponownie została – szkoda, że zabrakło szczegółów – wykończona w ... Warszawie. A z niej przewieziona do Odessy i dalej statkiem do Władywostoku.
Ważną część przewodnika stanowi rozdział II „Przygotowania do podróży" z informacjami na temat m.in. przepisów wizowo – paszportowych, celnych, meldunkowych, itp.: rosyjskich, mongolskich i chińskich oraz wielu innych wiadomości praktycznych. Podobnie rozdział III: „Podróż trasą Kolei Transsyberyjskiej" z jej przebiegiem, poszczególnymi odcinkami i ich wariantami, przejazdami, stacjami granicznymi itp. Najwięcej miejsca zajmują rozdziały ściśle przewodnikowe informujące co warto zwiedzić i zobaczyć na trasie „Transsibu".

Od jego stacji początkowej: Moskwy i jej okolic, poprzez Bajkał i Mongolię, po Pekin. Autorzy podkreślają jednak, że nie są to przewodniki po tych krajach, ale tylko o ich fragmentach dostępnych dla turystów podróżujących koleją transsyberyjską i jej odnogami oraz robiącymi przerwy na zwiedzanie ciekawych miejsc. Ale dostarczają czytelnikom mnóstwo ważnych i przydatnych informacji. W tekst przewodnika włamano, jak zwykle w tej serii wydawniczej, dwie kolorowe wkładki z dobrymi zdjęciami oraz sporo ciekawych, niekiedy dosyć obszernych informacji monotematycznych w ramkach.

M.in. „Widziane okiem Ryszarda Kapuścińskiego" (Rosja); „Damdin Suche Bator"; „Putin na dnie Bajkału"; „Foka nerpa – jedyny endemiczny ssak Bajkału"; „Zabytkowa architektura drewniana" (w Irkucku); „Zagrożenie dla jeziora" (Bajkału); „Syberyjskie rośliny lecznicze"; „Skradziony dinozaur" (w Mongolii); „Karakorum okiem średniowiecznego podróżnika"; „Wycieczki na Gobi i w inne części Mongolii"; „Pekińska dzielnica sztuki".

Nie zapomniano również, chociaż nie w postaci informacji ramkach, o polskich zesłańcach nad Bajkał i polskich badaczach tego jeziora oraz jego okolic. W tekście znalazło się też 20 rysunków ciekawych zabytków i miejsc.

Na końcu przewodnika znajdują się słowniczki: polsko – rosyjski, polsko – mongolski i polsko – chiński oraz Indeks, niestety dosyć ubogi, wybranych nazw geograficznych. W trakcie lektury zauważyłem też kilka błędów, potknięć lub niezręcznych sformułowań. Przykładowo: Mandżuria nigdy nie była i nie jest, jak piszą autorzy, „jedną z republik Chińskich". Za niezręczne uważam wymienienie obok siebie nazw miast w sformułowaniu: „...dzięki kolei bowiem możliwa stała się wymiana dóbr nie tylko materialnych, ale i duchowych pomiędzy europejską częścią imperium (z Moskwą, Sankt Petersburgiem, Brześciem i Kaliningradem), a obszarami na Dalekim Wschodzie..."
W czasach imperium carskiego Kaliningrad do niego bowiem nie należał. Zaś sowieckie też już nie istnieje ponad 20 lat. Zresztą St. Petersburg nazywał się wówczas Leningradem. A Brześć współcześnie należy do Białorusi. „Kurica" po rosyjsku to bynajmniej nie kurczak, który nazywa się cyplonok, lecz kura. Zaś miasto Penza nie pisze się oczywiście Pensa. Ale te – i trochę innych błędów – nie zmniejszają wartości tego przewodnika, który dla amatorów podróży Transsibem, a także zwłaszcza do Mongolii, bo na temat Moskwy i Pekinu są inne wydawnictwa przewodnikowe, stanowić może bardzo ważne źródło aktualnych informacji.

SZLAK SYBERYJSKI. MOSKWA – BAJKAŁ – MONGOLIA – PEKIN. Przewodnik Bezdroży. Praca zbiorowa. Wydawnictwo Helion, wyd. V, Gliwice 2014, str. 422, cena 59,90 zł, ISBN 978-83-246-8518-9.

kurier365.pl Cezary Rudziński